1961 - ….
1964 |
Siedemnasty kwietnia to data warta zapamiętania, szczególnie
dla fanów muscle carów, gdyż to właśnie wtedy na rynek został wypuszczony
pierwszy Mustang , który był przez fanów nazywany 1964 1/2. Mustang z 1965 roku
był to drugim, najbardziej udanym i dochodowym modelem Forda zaraz po Fordzie
Model A (nie model T). Produkcja rozpoczęła się w Michigan dokładnie
9 marca 1964, czyli jedynie na nieco ponad miesiąc przed oficjalną prezentacją,
która odbyła się na nowojorskich targach motoryzacyjnych.
Ford mustang z 1968 roku |
Mustanga zaprojektował John Najjar
Farzely, a jako że był fanem wojskowego
samolotu P-51 Mustang, postanowił zasugerować Fordowi tę nazwę, choć ma ona
także kilka innych historii. Farzely zaprojektował także prototyp tego modelu,
który pojawił się w 1961 roku, powstał on we współpracy z naczelnym
projektantem Forda Phillipem T. Clarkiem. Mustang zadebiutował w 1961 na Grand
Prix USA w stanie Nowy York.
1974-1978 |
Przez lata Mustang ewoluował i
przyrastał na wadze, było tak aż do roku
1974, gdy wrócił on do swoich pierwszych rozmiarów. Od tego czasu przez ponad
43 lata nieustannie się zmienia. Wkrótce powitamy go na europejskim rynku –
model na Europę ma ukazać się w 2015 roku, mimo to znane są już wszystkie
parametr modelu i jego nowa, nieco unowocześniona względem
poprzedniej generacji, sylwetka (edycja 6).
Wracając do historii.
1983 |
Wyniki sprzedaży pierwszej generacji były
zdumiewające. Szacowano, że sprzedane zostanie ok. stu tysięcy egzemplarzy,
tymczasem na amerykańskie drogi wyjechało ich ponad trzysta osiemnaście tysięcy, czyli ponad
trzykrotnie więcej. W ciągu pierwszych osiemnastu miesięcy zbudowano ich ponad milion. Początkowo pod maską gościł
4,3l benzynowy V8( 260HP), później został on „zaupgreadowany” do 4,7l (289 HP)
. Były także modele o mniejszym litrażu 2,8l o mocy 101 KM z silnikiem
sześciocylindrowym. Z czasem Mustang
stawał się większy i cięższy, ale nieproporcjonalnie do mocy silnika. Zmieniła
się stylistyka – dodano dodatkowe elementy ozdobne w nadwoziu, co zdecydowanie
przełożyło się na słabsze osiągi. ( Postaram się każdą generację jeszcze w
przyszłości omówić). W końcu jednak pojemności silnika i moc Mustangów rosła,
waga również nieco spadła (nie była to era kompozytów).
1990 |
Obecnie na rynku gościło już pięć
generacji tego typowego amerykańskiego króla szos. Obecnie pojemności silnika
wahają się od 4.0l o mocy „jedynie” 210 HP, do 550-konnego Shelbiego (jeden z
dwóch modeli z manualem) o pojemności 5,8l (tylko pomyślcie ile on pali – ok.
25 l/100km).
Edycja szósta jest została zaprezentowana 5 grudnia 2013, a na drogach pojawi się w
2015 roku. Nie jest to już ten stary Mustang, ale wciąż zachwyca. Jest o 1,5
cala szerszy od poprzednika , o 1,4 cala niższy, ma w ofercie także nowe kolory
( informacja dl pań). W gamie silników mamy od 2,3l, 300 HP Ecco Boost (znany z
Forda Fiesty, czy Forda Focusa), jest to silnik czterocylindrowy (trochę traci
urok za brak V6 albo V8). Kolejnym silnikiem, który możecie mieć under your
bonnet jest 3,7l V6 – 305 HP i 5.0 litrowe
Coyote V8 440+ HP z
sześciobiegową, MANUALNĄ skrzynią biegów lub
sekwencyjną sześciobiegowym z
łopatkami. Nowością jest niezależne tylne zawieszenie, które zostało specjalnie
przygotowane (simply aktywny dyferencjał).
2000 r |
W latach 1983, 1987, 1988, 2005, 2006 i
2011 Ford Mustang znalazł się na liście 10-ciu najlepszych samochodów. W latach
1974 i 1994 był samochodem roku. W 2005 został także kanadyjskim samochodem
roku.
Łącznie z taśmy produkcyjnej zjechało dwa
miliony i pół miliona egzemplarzy Mustangów (1964-2013).
Za tym marzcie o swoim idealnym Mustangu,
w Polsce niebity egzemplarz z USA można mieć już za ok. 70 tys. (4 /5
generacja). Nowy kosztuje od 25 tys. $ do 50 tys. $ co wcale nie jest zawrotną
kwotą (porównując do Corvetty).
W rodzinie Mustangów znajdziecie także
Chevrolt’a Camaro (łownego konkurenta), Dodge’a Challangera, Pontiac’a GTO, Dodge’a
Charger.
2010 r. GT500 Shelby |
6 generacja Mustanga - 2015 r
Mam nadzieję że zgodzisz się ze mną co do jednego: nowe Mustangi nie mają tego czegoś. Miałem okazję się przejechać Mustangiem'69 rok w wersji cabrio. Niestety był w automacie ale to i tak dobre. Na miejscu pasażera nie widać dosłownie nic, maska ciągnie się w nieskończoność. Ta moc, te "zrywy"... Niezapomniane przeżycia.
ReplyDeleteW nowym Fordzie 2013 rok bodajże czułem się jak w jakiejś Toyocie albo Skodzie. Wszędzie plastik, mnóstwo gadżetów. Co do jazdy... Zbiera się dość szybko to prawda ale dopiero w wersjach z ogromnymi ponad 5l silnikami nowe Mustangi mogą się równać z pięknymi bestiamii z przeszłości.
I tak obecne Mustangi są do zniesienia, zdecydowanie gorsza była stylistyka la 80 i 90. Oczywiście nic nie równa się z Mustangami pierwszej generacji, ich wykonanie, chromowane wykończenia, teraz już tego nie ma i zapewne nie będzie nigdy w nowych wersjach. Samochód z duszą :) Ja miałam okazję jechać modelem '69 i jeszcze w 2006 roku w USA, wtedy był to Mustang najnowszej generacji, czyli na tamten czas 5-ej, wrażenie w obu nie do porównania, obecny już nie wywołuje takich emocji :)
DeleteObecnie, jeśli byłabyś chętna to jest w sprzedaży model właśnie z '69 roku bordowy z białymi pasami :). Jedyne 60 tyś. :)
ReplyDeleteTo taka nawet w miarę rozsądna cena, o ile jest w niezłym stanie technicznym ;) Ostatnio znalazłam za 140 tys. też nieźle zadbany, ale cena nieco odstrasza :p
Delete