Wednesday, 26 February 2014

#1 Ford Mustang - pięćdziesiąt lat na karku legendy motoryzacji

Czym dla mnie jest Ford Mustang? Kawałkiem blachy? O, na pewno nie! Jest czymś znacznie więcej, autem marzeń, wielkim fragmentem historii motoryzacji i miłością wielu z nas, nie tylko mężczyzn, ale także kobiet. 17 kwietnia minie dokładnie 50 lat odkąd na rynku motoryzacyjnym pojawił się Mustang, od kiedy podbił serca Amerykanów, a następnie całego świata.




1961 - ….

1964
Siedemnasty kwietnia to data warta zapamiętania, szczególnie dla fanów muscle carów, gdyż to właśnie wtedy na rynek został wypuszczony pierwszy Mustang , który był przez fanów nazywany  1964 1/2. Mustang z 1965 roku był to drugim, najbardziej udanym i dochodowym modelem Forda zaraz po Fordzie Model A (nie model  T).  Produkcja rozpoczęła się w Michigan dokładnie 9 marca 1964, czyli jedynie na nieco ponad miesiąc przed oficjalną prezentacją, która odbyła się na nowojorskich targach motoryzacyjnych. 

Ford mustang z 1968 roku
Mustanga zaprojektował John Najjar Farzely, a jako że był fanem  wojskowego samolotu P-51 Mustang, postanowił zasugerować Fordowi tę nazwę, choć ma ona także kilka innych historii. Farzely zaprojektował także prototyp tego modelu, który pojawił się w 1961 roku, powstał on we współpracy z naczelnym projektantem Forda Phillipem T. Clarkiem. Mustang zadebiutował w 1961 na Grand Prix USA w stanie Nowy York.

1974-1978
Przez lata Mustang ewoluował i przyrastał  na wadze, było tak aż do roku 1974, gdy wrócił on do swoich pierwszych rozmiarów. Od tego czasu przez ponad 43 lata nieustannie się zmienia. Wkrótce powitamy go na europejskim rynku – model na Europę ma ukazać się w 2015 roku, mimo to znane są już wszystkie parametr modelu i  jego  nowa, nieco unowocześniona względem poprzedniej generacji, sylwetka (edycja 6).

Wracając do historii.

1983
Wyniki sprzedaży pierwszej generacji były zdumiewające. Szacowano, że sprzedane zostanie ok. stu tysięcy egzemplarzy, tymczasem na amerykańskie drogi wyjechało ich ponad  trzysta osiemnaście tysięcy, czyli ponad trzykrotnie więcej. W ciągu pierwszych osiemnastu miesięcy zbudowano  ich ponad milion. Początkowo pod maską gościł 4,3l benzynowy V8( 260HP), później został on „zaupgreadowany” do 4,7l (289 HP) . Były także modele o mniejszym litrażu 2,8l o mocy 101 KM z silnikiem sześciocylindrowym.  Z czasem Mustang stawał się większy i cięższy, ale nieproporcjonalnie do mocy silnika. Zmieniła się stylistyka – dodano dodatkowe elementy ozdobne w nadwoziu, co zdecydowanie przełożyło się na słabsze osiągi. ( Postaram się każdą generację jeszcze w przyszłości omówić). W końcu jednak pojemności silnika i moc Mustangów rosła, waga również nieco spadła (nie była to era kompozytów). 

1990
Obecnie na rynku gościło już pięć generacji tego typowego amerykańskiego króla szos. Obecnie pojemności silnika wahają się od 4.0l o mocy „jedynie” 210 HP, do 550-konnego Shelbiego (jeden z dwóch modeli z manualem) o pojemności 5,8l (tylko pomyślcie ile on pali – ok. 25 l/100km).
Edycja szósta jest została  zaprezentowana  5 grudnia 2013, a na drogach pojawi się w 2015 roku. Nie jest to już ten stary Mustang, ale wciąż zachwyca. Jest o 1,5 cala szerszy od poprzednika , o 1,4 cala niższy, ma w ofercie także nowe kolory ( informacja dl pań). W gamie silników mamy od 2,3l, 300 HP Ecco Boost (znany z Forda Fiesty, czy Forda Focusa), jest to silnik czterocylindrowy (trochę traci urok za brak V6 albo V8). Kolejnym silnikiem, który możecie mieć under your bonnet jest 3,7l V6 – 305 HP i 5.0 litrowe  Coyote V8 440+ HP  z sześciobiegową, MANUALNĄ skrzynią biegów lub  sekwencyjną  sześciobiegowym z łopatkami. Nowością jest niezależne tylne zawieszenie, które zostało specjalnie przygotowane (simply aktywny dyferencjał).

2000 r
W latach 1983, 1987, 1988, 2005, 2006 i 2011 Ford Mustang znalazł się na liście 10-ciu najlepszych samochodów. W latach 1974 i 1994 był samochodem roku. W 2005 został także kanadyjskim samochodem roku.

Łącznie z taśmy produkcyjnej zjechało dwa miliony i pół miliona egzemplarzy Mustangów (1964-2013).
Za tym marzcie o swoim idealnym Mustangu, w Polsce niebity egzemplarz z USA można mieć już za ok. 70 tys. (4 /5 generacja). Nowy kosztuje od 25 tys. $ do 50 tys. $ co wcale nie jest zawrotną kwotą (porównując do Corvetty).

W rodzinie Mustangów znajdziecie także Chevrolt’a Camaro (łownego konkurenta), Dodge’a Challangera, Pontiac’a  GTO, Dodge’a  Charger.



  
                            
2010 r.                                                   GT500 Shelby



6 generacja Mustanga - 2015 r